Trænger jeres onlinemøder til et sjovt pift?

Her har du tre gratis teambuilding-øvelser, der egner sig godt som et sjovt indslag til jeres næste online møde. Brug øvelserne som de er – eller lad dig inspirere og find selv på nye varianter. Du er naturligvis også velkommen til at bede os om hjælp, næste gang I skal prøve virtuel teambuilding i jeres virksomhed eller organisation. Her kan du læse mere om vores fysiske events til firmaer.

ØVELSE 1:
HVORDAN ENDTE VI HER?

Trænger I til at hyggesnakke, men har lidt svært ved at finde ud af, hvordan det kan gøre på Teams eller Zoom?

Så er ”arbejdsfri zone” den perfekte øvelse.

Deltagerne deles op i små grupper med 2-3 deltagere. Hver gruppe får et separat online grupperum, hvor de skal tale sammen i 20 – 30 minutter om et af de 8 nævnte emner. Emnerne bliver først præsenteret, når deltagerne kommer over i grupperummet.

Når deltagerne har valgt et emne, kan de snakke frit om emnet. Hvis de kommer udenfor emnet, er det helt fint. De sidste 3 minutter, skal deltagerne finde tilbage til deres oprindelige emne. Hvilke veje brugte I til at komme til dette nye emne?

Herefter mødes man i plenum, og hver gruppe fortæller deres oprindelige emne, deres slutemne og vejen dertil.

Eneste krav, der skal overholdes er, at man ikke må tale om arbejdsrelaterede emner.

8 EMNER:

  • EKSOTISK MAD
  • EKSTREMSPORT
  • FAMILIEALBUMMET
  • SPROGKUNDSKABER
  • HISTORISKE BEGIVENHEDER
  • BOTANIK
  • TV-PROGRAMMER
  • GØR-DET SELV PROJEKTER

 

ØVELSE 2:
KAN I HØRE MIG NU?

Denne øvelser er en af de mest populære online teambuilding-aktiviteter. For at lave aktiviteten skal i mødes i et virtuelt konferencelokale i f.eks. Teams eller Zoom. En person udpeges til at være ”højttaler”, og de andre deltagere er kunstnere. ”Højttaleren” bruger en tilfældig billedgenerator f.eks. https://randomwordgenerator.com/picture til at finde et passende billede. Målet er at beskrive billedet på en sådan måde, at kunstnerne kan tegne et billede, der ligner originalen.

Den eneste regel er, at ”højttaleren” kun må bruge geometriske former. For eksempel kan du sige “tegn en stor cirkel og derefter tre lige store trekanter”, men f.eks. ikke “skriv bogstavet E.” Ved at begrænse instruktionerne skal højttaleren udøve ekstremt nøjagtige kommunikationsevner, og kunstnerne skal lytte og fortolke. Dette spil er en god øvelse til at styrke effektiv online kommunikation, og er samtidig bare rigtig sjov.

 

ØVELSE 3:
SANDHED ELLER KONSEKVENS

I denne øvelse bruges deltagernes kamera til at fortælle, om de vil være med i en udfordring eller ej.

  1. En af deltagerne er gamemaster i øvelsen
  2. Gamemasteren læser en udfordring eller et spørgsmål op
  3. Hvis man ikke ønsker at svare på spørgsmålet, eller være med i udfordringen, slukker man for sit kamera
  4. Gamemasteren vælger en af de tilbageblivende deltagere til at lave udfordringen – gerne synligt for alle – eller svare på spørgsmålet. Bed dem gerne uddybe deres svar.
  5. Vær opmærksom på at lave sjove udfordringer og spørgsmål, som alle kan være med på.

Sandhedspørgsmål kan f.eks. være:

  • Hvis du skulle være med i et realityprogram, hvilket program skulle det så være?
  • Vil du helst have arme så lange som dine ben, eller ben så lange som dine arme?
  • Enten skal du lytte til din yndlingssang uafbrudt resten af livet, eller også vil du aldrig høre musik igen. Hvad vælger du?
  • Hvad er det mest barnlige ting, som du stadig gør?
  • Hvad ville du gøre, hvis du var usynlig i et døgn?

Konsekvensudfordringer kunne være:

  • Stå på et ben med lukkede øjne i 2 minutter
  • Lav et tårn af bøger, som er lige så højt som du selv. Du har fem minutter.
  • Spis en teskefuld kanel eller andet valgfrit krydderi. Vis, at din mund er tom, når du har løst opgaven.
  • Stå på hovedet
  • Lav en kongekrone på 5 minutter
  • Vis os din postkasse

Vi hjælper jer naturligvis også gerne med udvikling, planlægning og afvikling af virtuelle tembuilding-aktiviteter. Du kan se nogle af vores virtuelle produkter på eventsupport.dk/virtuel-teambuilding/